Etsivä löytää: blogista / linkitetyistä sivuista / internetistä

Mar 6, 2007

Teetä, tekstiä ja tehtäviä

'
'
Galenos, galenos, galenos. Päätin tulla laittamaan väliaikaraporttia luvuista sillä aikaa kun odottelen teeveden kiehumista.

Galenosta on taas tullut luettua, melko ahkerasti. Blogia en ole ehtinyt täydentämään, joten korjataan se asia tässä samalla. Luvut ovat edistyneet viime raportoinnista yhteensä 38 sivua. Hmm... Tarkemmin ajateltuna ei kovin kunniakkaalta kuulostava sivumäärä, mutta olen joka tapauksessa tyytyväinen itseeni. Taas kerran. Sentään luen, enkä kuluta aikaa johonkin muuhun (yhdentekevään tekemiseen, joka ei olisi puoleksikaan yhtä järkevää kuin tämä). Toivon että tästä on tulevaisuutta ajatellen myös jotain todellista hyötyä, niin etten huomaa lukeneeni tätä loppujen lopuksi vain kasvattaakseni yleissivistystäni.

Miksei lääkikseen voisi olla jotain soveltuvuustestiä, jonka avulla näkisi että sovellun alalle, ja minut voitaisiin ottaa suoraan sisään ilman pääsykokeita..? Edellinen oli tarkoitettu siis vain retoriseksi, provosoivaksi kysymykseksi. :D Olisi se hienoa jos voisi jotenkin vakuuttaa valitsijat siitä että on opiskelupaikan arvoinen ja varmasti haluaa ja jaksaa suorittaa tutkinnon loppuun saakka. Ja että pystyisi todistamaan muillekin sen että itse takuuvarmasti tietää että tämä on se juttu, jota haluan tehdä.

Ehkäpä olisi viisainta lopettaa purnaus ja hyväksyä se kylmä tosiasia että koska lääkiksen opintojen kanssa on tehtävä rutkasti töitä, on vain oikeudenmukaista suorittaa osa työmäärästä etukäteen, pänttäämällä pääsykokeisiin. Sitä paitsi tämä on hyvää preppausta itse opintoja varten. Miten kuvittelen jaksavani päntätä useampaa kasaa tenttikirjoja, jos en saa yhtä pääsykoekirjaa kunnialla opiskeltua?

Sitä paitsi, tämä on oikeasti mielenkiintoista! No joo... Hyvä on, myönnetään. On kirjassa ollut pari kohtaa, jotka olen lukenut aavistuksen verran nopeammin kuin olisi sisäistämisen kannalta ollut järkevää. Johtuen siitä että olen odottanut jo pääseväni seuraavaan lukuun, jossa käsitellään jotain mielenkiintoisemmalta tuntuvaa asiaa. Mutta tylsiä kohtia tästä kirjasta on turha hakea (olen tätä mieltä ainakin vielä tässä vaiheessa).

Tänään olen siis reilun tunnin verran käyttänyt Galenoksen lukemiseen. Kirja on minulla edelleen kesken, mutta lukeminen kyllä edelleen hyvässä vauhdissa. Intoa siis riittää! =)

Totesin että minun on varattava Galenoksen läpi lukemiseen enemmän aikaa kuin olin etukäteen olettanut. Joidenkin asioiden sisäistämiseen kun saa käyttää ihan kiitettävästi aikaa, jotta varmasti voi uskoa ymmärtävänsä ne (ainakin jollain tasolla).

Kirjan tehtäväkysymykset ovat kivoja "välipaloja". Tosin en jää niitä vielä tässä vaiheessa sen syvällisemmin pohtimaan, vaan lähinnä silmäilen kysymykset läpi, mietin hetken kysymyksen perusteella juuri lukemaani ja edelleen mieleen nousevia asioita ja sopivaa vastausta. Myöhemmässä lukuvaiheessa aion keskittyä kysymyksiin syvällisemmin ja hahmotella tarkempia vastauksia.

Kirjassa esitetyt kaavat olen jättänyt vielä tässä vaiheessa vähemmälle huomiolle. Lähinnä olen silmäillyt ne läpi, yrittämättä sen tarkemmin painaa niitä mieleen tai analysoida niitä sen tarkemmin.

Paljon on vielä tehtävää edessä, jotta onnistun saavuttamaan tavoitteeni. Edelleen olen sitä mieltä että ennen kuin syvennyn Galenokseen uudemman kerran (läpi luvun jälkeen), kertaan ensin lukion kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa. Ja lasken matikan laskuja laskutaidon preppaamiseksi. Toivottavasti lukemisen kanssa ei tule kiire... Tarkemman lukusuunnitelman kyhään ensi kuun alussa, siinä vaiheessa kun voin alkaa syventyä täysillä Galenoksen pänttäämiseen.

Huomenna tulee taas Greyn anatomia, jihuu! Housea olen kyllä jäänyt kaipailemaan. Toivotaan että sarja jatkuu jossain vaiheessa.

Nyt menen hakemaan teetä ja jatkan lukemista. Pikkis kiittää ja kuittaa. Lisäraporttia taas seuraavalla lukutauolla.

Pikkis

No comments: